fredag 26 juni 2020

I sagornas värld




I sagornas värld finns det drakar och demoner, prinsessan är rädd och ensam och blir uppäten av hemska figurer som kallas ”män”. Det är många som vet vad en prostituerad är, tror de. Det är några som vet vad en sexarbetare gör, tror dom. Det som är konstigt är att det oftast inte är någon som vare sig känner eller själv har erfarenhet från branschen. Det dom har är uppgifter från media och från andra som säger att de vet vad en sexarbetare gör, men som faktiskt inte heller har en aning.
 Sexarbetaren är en verklig människa, men med en overklig beskrivning. Min mening med detta inlägg är att berätta lite hur det är. Men kom ihåg att detta är hur jag ser på mitt yrke, jag skriver om vad jag har upplevt och hur jag anser att det är. Men håll med om att den som är bäst lämpad att berätta om arbetet som sexarbetare, är sexarbetaren själv. 

Tänk dig att jag skulle komma in på din läkarmottagning och berätta för dig hur du sköter ditt arbete, ditt bageri och berätta om hur man bakar dom bästa bullarna. Det är inte min sak att avgöra, jag har ingen aning om hur det är att arbeta varken som läkare eller bagare och jag försöker inte ens låtsas som om jag vet hur man gör, eller vad ni gör. 

Men det gäller inte för mitt yrke, där har alla som inte kan ha en misstanke om vad det rör sig om, en åsikt och en spikad uppfattning om hur det går till under en arbetsdag hos oss sexarbetare. Alla vet hur mina kunder är, hur de är och vad de gör med mig. Att det är antingen si och så inget annat. Därför skriver jag nu mitt andra inlägg, där jag ska berätta lite om hur det är i verkligheten. Du! Ja just du, du som vet hur det är, det är för dig jag skriver detta så LÄS!

Saga nummer ett: Sexarbetare säljer sitt kön.

Nej det stämmer inte, vi säljer sexuella tjänster och jag säljer inte mitt kön mer än vad snickaren som säljer takläggartjänst gör. Jag säljer inte min kvinnlighet mer än frissan som använder sina händer när hon fixar ditt hår. Tror du att kronofogden säljer sitt kön, när den gör utmätning hemma hos människor!? Men man kan väl inte jämföra prostitution och Kronofogdens arbete, säger du.
Jo det kan man faktiskt och om du inte förstår det då föreslår jag att du tar kurs nummer ett och läser mitt inlägg om hur man blir en sexarbetare.

Saga nummer två: Sexarbetare våldtas alltid.

Nej det stämmer absolut inte, varför jag som sexarbetare alltid blir våldtagen när jag har sex, det måste du allt förklara. Blir du våldtagen varje gång du har sex med random man, när han har givit dig den där nya bilen som du fick beroende på att du knullar honom varje dag som han vill ha sex!?
Jag får pengar i handen, ger män tillgång till vissa delar av min kropp, men våldtagen, nej knappast.
Blir banken rånad, varje gång någon tar ut pengar!?

Saga nummer tre: Sexarbetare kan inte ge samtycke till sex.

Ännu en lögn och för att visa det behöver jag bara fråga om taxichaufförer aldrig kan säga nej, när någon vill åka i dens. taxibil. Men, säger den som allt vet. Man kan väl inte jämföra taxiresor med prostitution! Nu får du skärpa dig, lär dig att säga sexarbete istället för prostitution. Jag pratar inte om sexarbete kontra taxiåkande, jag pratar om samtycke. Om taxichauffören kan neka någon att åka i bilen, då kan också jag som sexarbetare neka en som vill knulla att göra det. Självklart kan vi sexarbetare lämna samtycke, precis som alla andra.

Saga nummer fyra: Sexarbete är inget riktigt arbete.

Om du tycker det, kan du väl vara snäll och berätta vad som gör ett arbete ”riktigt”.

Saga nummer fem: Sexarbetare är utnyttjade

Jättelögn!  Jag utnyttjar kunder för att få ihop till hyra och mat och kunden mig för att få sex. I alla andra fall kallas ett sådant förfarande affärstransaktion. Men inte när det gäller sex, då finns en lag som kallas sexköpslag och gör det olagligt att betala mig för min tjänst. Så med det i åtanke, vem är det som blir utnyttjad!? Och även utan den dåliga lagen, som jag återkommer till en annan dag, då är det fortfarande fråga om ett ömsesidigt nyttjande av tjänster. Kunden vill köpa sex, jag ger en offert på det som önskas och kunden kan säga ja eller nej. Ingen utnyttjas, alla får vad de vill ha.

Saga nummer sex: Alla sexarbetare nyttjar droger

Det är inte mer rätt än att säga att alla sossar är alkoholister. Somliga har alkoholproblem, men det är inget som är kännetecknande för socialdemokrater, eller någon annan grupp människor där alkoholmissbruk förekommer. Narkotika förekommer i alla läger, det är inget som alltid används av alla som har ett visst yrke. Själv ser jag till att jag inte bränner ut mig själv, tar semester som det heter. Jag är på semester nu, det hjälper mig att koppla av och att ladda batterierna, roa mig privat och släppa loss, jag behöver inga droger, jag gillar mitt yrkesval och ser framför mig hur jag arbetar i några år till. Jag använder inga droger när jag arbetar och det finns fler med mig, alltså är inte alla sexarbetare narkomaner.

Saga nummer sju: Vi sexarbetare förstår inte att vi är utnyttjade.

Om du tar avstamp i stycket som handlar om saga nummer fem och läser det en gång till. Sätt er sedan i grupper om en och diskutera högt för er själva, redogör för varför jag som sexarbetare inte förstår att jag är utnyttjad.

I själva verket är det så att detta är en lögn som måste göras till sanning, eftersom annars är vi inga offer. Då framstår vi som själva motsatsen, starka kvinnor som har tagit kontroll över vår sexualitet, våra kroppar och vår egen ekonomi. Då faller korthuset samman, alla lögner rasar. Sexköpslagens dolda och verkliga mening. Den att bli av med oss sexarbetare ”prostitution” som man kallar det. Den blir tydlig, det finns nämligen väldigt få sexarbetare som är utnyttjade och om de är det, då är de medvetna om det. Vi kvinnor är inte viljelösa väsen som inte kan säga nej när män vill ha sex. Vi kan också ställa krav. Sexarbetaren begär pengar, hemmafrun en ny bil, gräsklippning, att få åka på spa osv. Män och kvinnor också för den delen, får betala vad det kostar förr eller senare.
Detta har tagit mig till den största lögnen av alla, en som man försöker upprätthålla till varje pris Det är portallögnen, den som ger stöd åt resten. Framför allt sexköpslagen taraaa!!!!

saga nummer åtta! Nu kommer det:

Alla sexarbetare är kvinnor och alla sexköpare är män. 

Män utnyttjar därmed kvinnors utsatta situation. Vilken!? Den att alla måste tjäna pengar för att klara av att sätta mat på bordet förstås. Denna lögn är heteronormativ, det vill säga föresätter att det bara finns två kön. I alla andra sammanhang, är samhället blixtsnabbt när det gäller att poängtera att det finns hur många kön som helst, men konstigt nog inte när det gäller sexarbete. Då är det kvinnor som säljer sig till hemska och kåta män. Att det kan röra sig om kåta kvinnor som dessutom tjänar pengar på sin kåthet, eller att det skulle finnas homosexuella män som köper homosexuell rundsmörjning, eller att flator (min bästa vän är flata och hon är stolt över att kalla sig det, så sitt ner och håll tyst.) köper andra lesbianer, eller till och med mig som är bisexuell. Det finns inte på den underliga karta som sexarbetsmotståndare har ritat upp. Myten att det är kvinnor som utnyttjas av män, är alltså dels felaktig dels heteronormativ. Varför!?

Helt enkelt eftersom det inte finns plats för normalt logiskt tänkande här. Värdegrund, åsikter och besserwissermentalitet råder. Och den kan bara existera om man låter bli att tänka logiskt. Jag har tidigare radat upp olika myter som alla faller, om man tillsätter logik, alltså gör man inte det. Det är lättare att hålla på att alla kvinnor är offer, utan egen vilja och oförmögna att ta ansvar eller kunna välja vad de själva vill göra. Man har kidnappat feminismen, som ju alla vet har kört vilse och applicerat den på sexarbete. En bransch där patriarkatet styr. Att det vid något tillfälle är vi kvinnor som snuvar patriarkatet på gratis sex, eller att patriarkatet utnyttjar matriarkatet, genom att sälja sin kuk till kvinnor. Patriarkatet utnyttjar sig själv genom att sälja homosexuella tjänster. Nej tyst, sådant vill de inte höra.

Här kommer man nämligen in på minerad mark. Det är "män" (läs heterosexuella) som är dem man vill måla ut som hemska. Man vill absolut inte förbjuda HBTQ-män att köpa sexuella tjänster. Och nu när regeringen vill sätta fängelsestraff på sexköp, då skulle med andra ord fängelser bli fulla av regnbågsmänniskor, det får bara inte hända. Låt oss upprätthålla lögnen om att det bara är kvinnor som blir utnyttjade, säger de och hoppas att alla människor håller med. En diskussion skulle bli förödande i ett sexualpolitiskt perspektiv.

Kram
/Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stolt

  Då var det titeln igen, hur får man det att inte låta cringe!? Ordet är könsneutralt men alla vet att det är skrivet av en kvinna, vilket ...