fredag 17 juli 2020

Du ska vara glad

Ibland säger det plonk i huvudet på mig, jag vet inte alls vad jag ska skriva. Men så händer det något som ger mig all inspiration jag behöver. Minnen kommer tillbaka, erfarenheter som jag bär inom mig, gör sig påminda och jag får eld i mina fingertoppar, som längtar efter att hamra ner tangenterna och fästa bokstäver på skärmen. Det är så lite som behövs, som i detta fall ett meddelande från en kund, en upplevelse som ofta upprepas.

Kunder är ganska lika, de har samma drömmar och har ofta förlorat samma sak, längtar efter att allt ska vara som vanligt, men är samtidigt medvetna om att det som dom inte får hemma, måste de hämta någon annanstans. Och jag vet inte hur långt detta inlägg blir eller om jag delar upp det i delar, istället för att skriva ett bokmanus, ni ska inte behöva läsa för mycket. Men jag tänker inte heller låta er komma undan med mindre än vad ni ska ha.

Jag hade hur många infallsvinklar som helst och jag visste inte riktigt vad jag skulle kalla inlägget, titeln är faktiskt det svåraste att komma på när jag bloggar. Det ska vara kort och innehållsrikt, lämna ett meddelande till läsaren, en vilja att läsa vad som står under brödtexten. Och här är det. Inlägget som jag inte vet vad det kommer att bli, men det blir som vanligt min syn jag återger, mina åsikter jag skriver ner och om det inte passar dig som läser det, då må det vara hänt. Skit i att läsa då!

Du…ja just du..nej du ska inte titta bakom dig, det är dig jag menar. Du ska vara glad, faktiskt väldigt glad för att jag finns. Du ska vara glad för att du får ha din man kvar, så att du hinner få den där pälsen, bilen eller åka på semestern till det varma landet. Du ska vara glad att jag inte är en kvinna som konkurrerar om din man. Glad att jag struntar i allt utom det han betalar mig för det jag rättar till.

Du ska vara glad att jag inte låter mig bländas av hans leende, eller blir avundsjuk på vad du har. Du är ju som jag, stannar hos honom så länge han ger dig något. Du ska vara glad att vi är lika, att vi skaffar oss det som vi behöver genom att ta hand om samma man. Ja det vill säga, den som du inte bryr dig om just nu. Alltså ska du vara glad att jag finns.

Du ska vara glad för att jag släpper hem honom till dig igen. Du ska vara väldigt glad för att jag inte begär att han ska skilja sig från dig. Du ska vara glad för att han får vara med mig så mycket han önskar ändå. Du ska vara glad för att jag och mina systrar finns. Glad för att det finns horor som du kallar oss, när enda skillnaden mellan dig och mig är att jag får betalt per gång och du får betalt så länge ditt namn är det enda namnet som står bredvid hans på ditt vigselbevis.

Du ska vara glad över att du slipper stå ut med den man som du inte älskar, men ändå behöver för att få vad du vill ha. Du ska vara jävligt glad för att du kan kalla mig hora, medan du kallar dig gift, men är ute efter samma sak. Du ska vara glad över att du slipper vara ensam ibland och att du har en man som kommer hem till dig och berättar att han älskar dig, det ska du vara djävligt tacksam för. Du ska vara glad för att jag inte är på dejtingmarknaden och konkurrerar med dig, du ska vara glad över att du slipper konkurrensen.

Du ska vara glad för att du oavsett hur snygg och sexig han tycker att jag är, vet att jag bara är till låns och att han därför oftast inte försöker behålla mig. Och du ska vara glad över att det inte är din man som till sist blev min älskare och en del av mitt privatliv. Jag är kvinna och du är det också, jag vill ha vad jag vill och du ser till att få det som du önskar. I grunden är vi lika. Men medan du är flockhona, är jag alfahonan som inte behöver en man som tar hand om mig dygnet runt. Det ska du vara glad för.

Så nästa gång du applåderar sexköpslagen och att det ska vara straffbart att köpa ömhet, tänk då på att det kan vara din man som plötsligt blir hämtad av polisen, eftersom han har skaffat sig det som du inte iddes ge honom. Då kommer du inte att vara glad, då har du förlorat honom.

För hur ska du kunna leva med skammen att din man valde en ”hora” istället för dig!? Du ska vara glad över att jag finns, att jag inte märks och att din man inte visar att han är trött på dig och njuter av mig istället. Var glad, var nöjd någon jävla gång i livet och var tacksam för att det finns kvinnor som gör ditt jobb. Som ger dig chans att få en bra titel, fin bil, snygga kläder, en flott bostad och vänner som ser upp till dig eftersom du har en så duglig man. Var glad så länge du kan!

Kram

/Bella

1 kommentar:

  1. Bra inlägg. Några av mina synpunkter (som du är fri att ta åt dig eller förkasta som du vill). Skriv tills du känner att du fått det sagt som du vill ha sagt. Det är lite farligt att börja dela upp saker i kortare inlägg eftersom de finns en tendens till att man börjar, men aldrig avslutar, och det man egentligen utgick ifrån i början aldrig blir sagt. Jag kan direkt på raken nämna tre egna exempel på det. Så avsluta när det känns rätt att avsluta för att du sagt det du ville säga. Inte för att du försöker hålla dig inom andra ramar (såvida du inte skriver en debattartikel för en tidning eller något där de har satt ramar för hur långt det får vara).
    Titlar: syftet med titeln är ju att den skall fånga intresset och leda läsaren in i texten. Korta snärtiga titlar är i och för sig eftersträvansvärt för det ger ofta slagkraft. Men låt inte det vara en begränsning. Titeln får gärna vara dubbeltydig eller väcka frågor, eller på annat sätt fånga intresset. Och ibland är en lång titel bättre än en kort.
    Sen undrar jag lite, "vilja läsa vad som står _under_ brödtexten"???
    Bara så vi är på samma sida så att säga: brödtexten är ju den stora textmassan som utgör själva artikeln. Menar du inte "vilja läsa vad som står _i_ brödtexten", eller rätt och slätt "vilja läsa brödtexten"?
    Nu jag inte på något vis skolad i retorik eller en retorisk expert, men jag tycker det verkar som du har ett väldigt bra retoriskt anslag.
    Du är intressant att läsa!!! Kudoz!!!

    SvaraRadera

Stolt

  Då var det titeln igen, hur får man det att inte låta cringe!? Ordet är könsneutralt men alla vet att det är skrivet av en kvinna, vilket ...