tisdag 28 juli 2020

Konnotationer

Jag tycker om att lära mig sådant som jag inte vet. Ni vet ord och begrepp som är nya och som jag kanske inte har tänkt på så ofta, vad dom betyder. Medan somliga går genom sina dagar utan att reflektera det minsta, gör jag det hela tiden. Därför ska du veta att anledningen till att jag kan se långt borta ut ibland. Kan vara att jag tänker, försöker få in det du berättar i ett sammanhang.

Den som inte förstår sammanhanget kan vara totalt körd ibland, att förstå är viktigt för att hänga med. Det är alltså vad jag tycker, om du inte håller med, då får det stå för dig. Jag bryr mig inte och du får självklart leva ditt liv på det sätt som du tycker är bra för just dig. Du kan säkert hålla med om att det inte går att leva andras liv och ha andras åsikter och i så fall är vi överens där, bra.

Sitter du fortfarande och undrar över namnet på detta inlägg!? Jag kan hålla med dig, det är ett konstigt ord. Inte lika konstigt som det var första gången jag läste det, i ett svar som skrevs av @dolf371 på en av mina tweets. Och jag håller med honom fullt ut, vi använder ord efter hur de ligger i munnen och dessutom hur vi känner när vi uttalar ord. I varje fall gör jag det, jag använder inte namn som andra tycker att man ska använda, jag är en udda tjej som gör precis som jag vill. Jag kan själv!

Jag skulle till exempel aldrig kalla min fitta för ”geggveck”, visserligen är den geggig en gång i månaden och den ställer till problem lite då och då och det är nästan så jag önskar att den dog en vecka i månaden. Men geggveck, nej där går min gräns. Hon är ju snäll större delen av året och ser till att jag kan betala min hyra, köpa presenter åt dom som jag tycker om och äta gott varje dag. Så ja må hon leva uti hundrade år. Jag har förresten hört ett ännu obekräftat rykte att hon slutar gegga någon gång i framtiden. Då sliper jag ta ledigt, kan ha kunder jämt och inte bara ägna mig åt dem som vill använda kuken till tampong.

Skäggbiff, hur kommer man på att kalla en fitta för det, hemskt! För att inte tala om Kissilisa, varför är det kiss i Lisa!? Och hur får man en fitta ( som förresten betyder sank ängsmark) att ens påminna om en blomma gjord av kött, vad är ens en köttros!? Vet ni att jag just får en massa rödmarkeringar i mitt worddokument! Jag som nästan aldrig får stavningsfel när jag skriver. Men Word vet helt enkelt inte vad jag pratar om. Flutta! Se nu hände det igen, ska jag lägga det i ordlistan eller kommer jag ändå aldrig att säga att min flutta har lingonvecka!?

Somliga konnotationer klarar man bara inte av att uppleva. Fiffi är för mig den hund som min granne rastar i sin trädgård och som skiter på hennes gräsmatta, så jag tycker synd om dom gäster hon har som råkar gå barfota i gräset. Hunden kissar i en stor rododendron och jag tycker inte alls att den busken ger mig några associationer till min fitta. Men det är kanske jag som inte inser sammanhanget. Nu skulle jag hitta en synonym till det där konstiga ordet som mitt inlägg är döpt till. Men vet ni att mitt Word har ingen aning om vad det betyder. Inte så att jag får ordet rödmarkerat, men några konnotationer har inte ordbehandlaren.

Det låter fint men finns det verkligen ett sådant ord och vad betyder det!? Det ska tydligen vara så att vi upplever saker på olika sätt och att det som är sanning för mig, kan verka vansinnig för andra. Men det är känslan för språket som spelar roll. Jag skriker inte MUTTA! Så fort något inte går som det ska. Är mutta finska!?

Alla ord kommer från något och att hon kallas för ”hugg” av somliga kan bero på något bibliskt. Tänk om det var skaparen som hade glömt att vi kvinnor måste kunna kissa och få ut barnen någonstans. För att inte tala om att apparaten han hade byggt för Adam, måste kunna stoppas in på något sätt. Kanske det var därför han tog fram yxan och gjorde ett hugg!? Allt har ett ursprung.

I varje fall vill jag tro det. Ord är väl inget som någon som är överförfriskad på hemgjord mäsk, har hittat på, i varje fall inte alla och definitivt inte min fitta. Nej, ord har ett sammanhang, det är jag säker på. Även om jag inte riktigt förstår, hur någon tänkte på ett simmande pälsdjur. När det kvinnliga könsorganet kom på tal.

Framstjärt!? Betyder det att jag har häcken bak hur jag än vänder mig?? Nej, det beror säkert på det som @dolf371 skrev. Vi tänker olika, vi känner olika och det är vad som gör att vi pratar som ingen annan gör. Såvida du inte härmar förstås. För i så fall blir det fel, Jag skulle till exempel aldrig kalla min lilla tjej för Snippa, det låter som en finsk tjej. En finländare skulle efter ett besök hos Alko, bryta ut i ett poetiskt MUTTO! Det är jag säker på. Svensken är inte lika eldig, han nöjer sig med en feminin mutta.

Kärt barn har många namn, var det en annan twittrare som skrev och det kan nog stämma. Men till syvende och sist, är nog det som avgör vad både du och jag säger, en fråga om vilken konnotation vi upplever när vi pratar. Håller du med!?

Kram

/Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stolt

  Då var det titeln igen, hur får man det att inte låta cringe!? Ordet är könsneutralt men alla vet att det är skrivet av en kvinna, vilket ...