onsdag 5 augusti 2020

Genusperspektiv

Nu ska jag bli lite woke, men bara lite. Jag ska nämligen lägga ett genusperspektiv på sexarbete och på varför det skulle vara bra att avkriminalisera, samt därmed samtidigt ta bort den stigma som sexarbete och köp av sexuella tjänster har.  Du som tror att detta blir ett radikalfeministiskt inlägg kan sluta läsa här.

Självklart blir det delvis feministiskt, eftersom jag kommer att gå in på nyttan som kvinnor har av sexarbetare och hur de kan underlätta livet för alla kvinnor. Nu säger jag på inget sätt att alla kvinnor har nytta av det jämt, men jag menar att alla kan gagnas av att skicka sin man/pojkvän/sambo till en sexarbetare ibland.

Om du är kvinna då håller du säkert med om att män många gånger vill ha sex, när vi inte vill, eller har tid till det. Många män blir dessutom sura om dom inte får utlopp för sin kåthet och det är väldigt många gräl som beror på att någon inte får ha sex med någon annan. Och det är i detta som mitt inlägg idag stampar iväg.

Förutom att det är olagligt, ses även handlingen att gå till en sexarbetare som otro. Att ha sex med någon annan än den man är tillsammans med, är helt enkelt omoraliskt. Men om du tänker dig att du har en viktig uppgift som du måste ha färdig till nästa dag, eller att du inte känner dig i topp. Då har du inte tid att tillfredsställa ”hans” sexbehov. Det måste han förstå, tycker du och lägger inte någon större tanke på saken. Du säger nej utan att motivera. Ett nej utan motivation tas inte alltid så bra, därför är det bra att kunna ge en anledning till att du inte vill ha sex.

Men nu är det ju så att män inte godtar något annat än ja och ändå blir trumpna och att du får äta upp det senare. Det är här du skulle ha nytta av att kunna hänvisa kåtbocken till en sexarbetare. Tänk dig att kunna säga att ”nej, älskling jag måste tyvärr göra klart jobbet, annars blir min chef sur# Och om han ändå inte ger sig säga: ”Jag förstår att du är kåt och jag är ledsen över att inte ha tid, eftersom det skulle vara skönt. Men om du känner att du måste knulla, kan du väl gå till sexarbetaren!?”.

Nej, usch! Så kan jag inte göra, ska han knulla någon annan än mig! Ja, det beror självklart på hur mycket du tycker om din karl och om du faktiskt inte kan knulla just nu. Har du tid att knulla och inte mår dåligt, då ska du självklart göra det. Men om du absolut inte har tid, då är väl ändå det bästa att du visar din kärlek genom att föreslå för honom att han kan gå till en sexarbetare. Kanske känner du en, vem vet!?

Du skulle visa att du bryr dig om, inte ge honom anledning att bli sur och veta att du har gjort vad du kan för att tillfredsställa honom. Med andra ord hade du undanröjt anledningen till att sedan behöva lyssna på hur lite du bryr dig om honom. Du har ju gjort allt som står i din makt för att tillfredsställa hans behov. Om det är genom att låta honom knulla dig eller din väninna som är sexarbetare, spelar mindre roll. Du får tid att göra det som du tycker är viktigt och nödvändigt och din partner får utlopp för sin kåthet, ingen förlorar.

Men detta kräver att sexköpslagen avskaffas och att köp av sex blir lika avkriminaliserat som sexarbete är. Istället har man gjort allt som har att göra med sexarbete svårare och dessutom (som jag kommer att berätta mer om i ett senare inlägg) olagligt. Att kunna hänvisa till en sexarbetare kunde vara lika avkopplande för en kvinna som inte har tid att ha sex med sin man, som att få någon annan att städa upp efter en familjemedlem som har stökat ned lägenheten. Lika naturligt som att ringa en läkare som tar en titt på din sambos symptom, som du inte har tid att kontrollera.

Istället klagar kvinnor på sexarbetare och de klagar på sina män att det är otro att ha sex med andra än dem själva. Det är inte otro om du ger honom tillstånd till att gå och få utlösning hos en sexarbetare, det är kärlek från din sida och en lättnad för honom, tro mig. Jag har lyssnat på tillräckligt många berättelser från män, som ger bilden av kvinnor som kräver sex när de själva vill ha, men däremot vägrar att ge sex när mannen vill. Dessutom har jag hört om kvinnor som aldrig visar ömhet mot män som vill leva med dem och älskar dem. Det enda dessa män vill är att få sexuell tillfredsställelse. Ibland inte ens det utan dom vill helt enkelt bara känna närhet.

Alla kvinnor borde se sexarbetare som en möjlighet att få loss fritid, att göra saker på egen hand, att gå ut med tjejkompisarna en kväll, medan man vet att ens kåtbock är omhändertagen av en proffsig älskarinna, som gör att du kommer hem till en tillfredsställd och trött man. En som inte bryr sig om att du inte vill ha sex, eftersom han har fått tillräckligt.

Så att det var mitt genusperspektiv på sexarbete. Inte något som ger sexköpslagen extra bränsle utan snarare tvärt om. Men alla kvinnor och även män, måste lära sig att det är skillnad på att älska någon och att knulla den. Sex är sex, kärlek är kärlek. Du måste inte älska för att knulla och inte tvärt om heller. Sexköpslagens vara eller inte vara, bygger på den moral som dikteras för dig, den struntar i vilken moral du har. Den ger dessutom tusan i om någon faktiskt skulle tycka det är skönt att kunna låta någon annan knulla istället för att du måste göra det.

Sexköpslagen gör alla kvinnor till offer och alla män. Den omöjliggör för män att söka erotik på egen hand och den gör det omöjligt för oss kvinnor att skicka iväg vår man till någon annan, när vi vill gå ut och ha kul med tjejerna. Den tvingar män och kvinnor att bråka om sex. Så nu hoppas jag att jag har givit dig som är kvinna, en anledning till att jobba för att sexköpslagen en dag har lagts till vila, dit där gamla lagar går för att dö. Du har allt att tjäna på det!

kram

/Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stolt

  Då var det titeln igen, hur får man det att inte låta cringe!? Ordet är könsneutralt men alla vet att det är skrivet av en kvinna, vilket ...