torsdag 9 juli 2020

En vanlig dag

En av mina kunder sa att han gärna ville veta hur en vanlig arbetsdag såg ut hos mig. Och det kan kanske vara intressant att veta för dem som inte har insyn i branschen. Kom ihåg som alltid att det jag skriver är min upplevelse, det är min ”vanliga” dag och hur jag lägger upp mitt arbete. Andra gör det säkert annorlunda, men för mig kan det se ut såhär.

Jag börjar som alla andra med att gå ur sängen. Vilken säng och när, beror självklart på vad jag gjorde dagen innan. Men låt oss utgå från att det är min egen säng och inte i någon villa i Djursholm, eller hemma hos annan kund. Jag går upp olika varje dag, oftast mellan 08:00 och 11:00. Kaffe är viktigt så det blir det ganska så på en gång. Medan jag dricker det och tar mig en smoothie till, går jag igenom dagens inkorg.

Det jag gör först är att dela in det som har kommit i stammisar och möjligtvis nya kunder. Om du undrar hur jag menar, kan du titta i ett av mina första inlägg där jag skriver om hur jag väljer nya kunder. Stammisarna får min uppmärksamhet först och när jag är färdig med att boka in eller tacka nej till dem, då går jag till resten. Som får den behandling som jag har skrivit om i ”Är det jag som är utnyttjad”.

Fördelen med mitt arbete är att jag är min egen, jag bestämmer själv vilka kunder jag tar och vilka jag inte har lust att träffa. Jag lägger upp mitt schema efter hur jag vill ha det, så nej jag känner mig inte utnyttjad. Jag är inte utsatt för vare sig tvång eller trafficking, när det gäller tvång finns det mindre i mitt jobb än vad det finns i ditt. Dessutom är de allra flesta av mina kunder trevliga och ofta högt utbildade, beresta män med världsvana. Det bäddar för intressanta diskussioner på arbetstid.

Nu förutsätter vi att jag har hunnit med att fixa mina stammisar och kanske prata några ord med någon av dem, samt att jag har meddelat nya intressenter att jag kan ha intresse av att veta mer om dem. Med det så har jag både jobbat med PR och kundnytta och dessutom lite administrativt arbete. Dags för att klä sig nu när klockan är ungefär två timmar efter att jag gick upp. Men först dusch och kroppsvård. Klädsel betyder att om jag är hemma går jag i trosor och om jag ska gå ut att jag är klädd enligt vad jag ska göra. Representation (kundmöte) är strikt och administrativt arbete utanför lägenheten (handla, andra ärenden) smälta-in-kläder som gör att jag ser ut som vilken tjej som helst. Smink är lagom när jag ska smälta in och enligt beställning från kund när jag går ut. Eftersom de flesta kunder jag har, faktiskt inte tycker om hårdsminkat utan hellre vill ha en diskret och lätt, är skillnaden inte så stor. Så att ni som trodde att mina kunder vill ha tjejer som är hårdsminkade och är någon sorts dröm om den spacklade horan, ni kan sluta göra det nu.

Flera av mina kunder är högt utbildade, har bra stil och är trevliga. Faktiskt ofta mycket trevligare än genomsnittet man möter på andra ställen. Skillnaden på en som skickar dick picks på Twitter och en av mina kunder är enorm. Det är män från skilda världar. Kanske kan det bero på att alla som skickar bilder på sitt organ, inte blir långlivade i mitt flöde och råkar ut för blockering. Dessa män är tack och lov inte speciellt många.

Hur mycket information jag får i det första meddelandet är olika men det som känns bäst, är när någon till exempel skriver att de har läst min blogg, att de har hört talas om mig, blivit rekommenderade att kontakta mig osv. Bäst och den mest personliga kontakten, får jag självklart med dem som inte bara visar att de vet varför dom kontaktar mig utan också beskriver sig själva. Vissa börjar faktiskt med att skicka bild på sig själv så att jag i stort sett har en färdig profil på den som vill bli kund. Att ansöka om att bli kund hos mig är som att söka jobb, skriv ett bra CV, bifoga bild och du har bäst chans att komma till nästa bas om vi kallar det så.

När jag har kommit såhär långt, är det minst dags för lunch eller om jag hade mycket att göra på morgonen en Frunch. Eftermiddagen ägnas om jag inte har någon kund till att sitta uppkrupen i min soffa, iklädd mjukiskläder eller kimono. Jag tar hand om mina vänner och tittar in på Twitter. Jag struntar helt i att kolla mess eller mejl från kunder och andra intresserade. Dom får sin tid imorgon förmiddag igen, om jag inte har en förmiddagsdate. I så fall tar jag mejl nästa dag.

Har jag alltså ingen inbokad kund, då ägnar jag mig åt kundvård och administration. Kompisar och egenvård (frissa, salong, träning). När klockan är mellan tre och fyra på eftermiddagen, då slutar jag och stänger av min arbetsmobil. Har jag en inbokad kund på kvällen, bekräftar jag mötet och hör efter så att kunden också kommer. Och beroende på längden på mötet, vissa utvecklar sig ju till mer än det var tänkt från början, eftersom det blev förnyade förhandlingar. Så vaknar jag nästa morgon igen och till en ny dag.

Eftersom det inte finns några vanliga kunder, måste jag spara beskrivningen av ett typiskt kundmöte tills jag har funderat lite. Del två av en vanlig dag kommer alltså när jag har bestämt vad jag ska ta med.

Kram

/Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stolt

  Då var det titeln igen, hur får man det att inte låta cringe!? Ordet är könsneutralt men alla vet att det är skrivet av en kvinna, vilket ...